Wat Arun en de Chinese wijk

Vanochtend heb ik een flinke klim gemaakt. Ik ben naar de Wat Arun geweest. Vanaf de Express Boot zie je deze mooie toren al boven alle, vooral moderne, gebouwen uitsteken. Het porselein glinstert je gewoon tegemoet. De Wat Arun wordt ook wel de Tempel van Dageraad genoemd. Vernoemd naar de Indiase god van de Zonsopgang, Aruna. Deze tempel werd in de 19e eeuw gebouwd, maar ook daarvoor stond er al een tempel en koninklijk paleis. De prang, een traditioneel gebouwde vingervormige toren van 82 meter hoog is gebouwd op een aantal terrassen en versierd met ingelegde stukjes veelkleurig porselein die de zonnestralen opvangen. Vandaar ook dat je de tempel al vanaf een afstandje ziet schitteren. Het is dan ook een adembenemende toren. Vol met stukjes porselein. En om alleen al deze tempel te kunnen doen zijn schepen vol met porselein uit China gekomen. Het is af en toe moeilijk voor te stellen hoe ze dat in die tijd moesten doen, wat een werk, wat een KUNSTwerk. Maar het was niet de leukste toren om te beklimmen. Het trappetje was erg smal en de treden waren op een aantal plekken dun en afgesleten. En met die brandende zon erbij was het best een pittige klim, maar zeker de moeite waard. Adembenemend. Wat een prachtig uitzicht.

Later op de dag heb ik ook de Chinese wijk een bezoekje gebracht. Vroeger vooral bekend vanwege de opium, goktenten, helers, bordelen en dergelijke. Maar ook nu is het heel erg populair. En bij het uitstappen, ja ik was weer met de boot, verbaasde ik mij over de hoeveelheid mannen. Toeristische mannen. Maar niet de moderne versie. Echt, het leek wel of hun kledingkast in het verleden was blijven hangen. Wat een saaie ouderwetse types. Qua uiterlijk was het ook niet veel soeps. Echte losers. En er was zojuist een heel blik van geopend. En ze liepen niet richting de marktkramen, maar naar een ander deel van de wijk. En terwijl ze mij voorbij liepen keken ze mij heel raar aan. Zo raar dat de rillingen mij over mijn rug liepen. Wat een engerds. Pas later realiseerde ik mij dat deze mannen voor het windowshoppen kwamen. Windowshoppen naar ‘liefde'. Ze waren namelijk onderweg naar het deel waar de Thaise vrouwtjes met liefde op hen, maar vermoedelijk meer op hun geld, stonden te wachten. Over arme sloebers gesproken.

Undecided

Gelukkig was het mijn kant op een stuk rustiger met de toeristen. Ik liep door alle smalle straatjes en keek mijn ogen uit. Blijkbaar zagen ze niet vaak een toerist bij hun kraampje, want ik kreeg regelmatig verbaasde blikken. En ik was ook verbaasd, want ik had echt veel meer toeristen verwacht. Waarom die daar niet waren, begreep ik later wel. Het was er heel erg druk met locals die hun dagelijkse boodschappen deden. Zo stond ik tussen de Thai in geperst en ademde de lucht van verse vis gecombineerd met zweet en andere zaken in. Misselijkmakend, dat kan ik je vertellen. Maar ik liet mij hierdoor niet uit het veld slaan. Alleen zo kom je in aanraking met de echte Thai. Hoewel het wat minder letterlijk had gemogen.

Maar ik vond de Chinese wijk wel boeiend om mee te maken. Het was heel praktisch ingedeeld. Zo stonden kraampjes met vergelijkbare goederen bij elkaar; alle viskramen, vleeskramen, kledingkramen etc. De kraampjes met etenswaren spraken mij het meeste aan. Niet omdat ik trek had, maar omdat er zoveel bizarre dingen lagen. En alles werd ter plekke klaar gemaakt (soms gedood) en verkocht. Als de smaakpolitie hier een bezoek zou brengen, zou de gehele markt gesloten moeten worden. Zo onhygiënisch. Althans volgens onze normen.

En weet je wat het mooiste is aan dit bezoek? Ik heb mijn stierenballen gevonden. Gekookte eieren in sojasaus! Dat geloof je toch niet. My mind was playing games!

Laughing

Wat de verkiezingen betreft... Ik ben voor mijn vertrek wel gewaarschuwd, dat er ongeregeldheden zouden kunnen zijn, maar ik heb helemaal niets bijzonders gemerkt de afgelopen dagen. Ik hoorde wel wat andere backpackers klagen dat ze de avond voor de verkiezingen geen alcohol meer konden krijgen en dat dat hun stapavondje had verpest.Dikke vette pech. Maar verder merk ik er dus niets van.Gelukkig maar.

Reacties

Reacties

Christine

Goh Lynn, je maakt wat mee zeg. Kijk, zo'n tempel lijkt me wel mooi. Je weet dat ik zelf ook graag van die mosaïektafeltjes maak, dus zoiets zou ik dan wel eens willen zien. Maar verder ben ik dan toch blij als ik m'n boodschappen bij de AH kan doen. Vanavond gewoon lekker herkenbare gehaktballen met andijvie. Je weet hoe gek Fred daar op is. Die hoeft echt niet op zoek in Thaliand, hoor!
Nou, tot later maar weer. Doe voorzichtig! Groetjes, Christine

Roos

Gekookte eieren in sojasaus? Het wordt er allemaal niet smakelijker op. En dan die sekstoeristen, smerig, brr. Ik hoop dat je nog wat leukere mensen ontmoet daar!
Je verhaal over de Chinese markt deed me wel weer denken aan onze reis, wat was het, in Guangdong? Al die beesten die ze daar verkochten voor consumptie, bizar. Dat hebben ze bij ons in het dorp niet. Nu de zomervakantie begonnen is, is het nog stiller hier. We zouden wel wat toeristen kunnen gebruiken om het centrum wat op te vrolijken. Ik zie het al voor me, een bus vol Thai, foto's makend van de oude kerk en het beschermd dorpsgezicht bij de brink. Massaal in de rij voor het streekmuseum, een lunch bij Friet van Piet en dan de bus weer in. Maar hier komt nooit iemand.
Pas goed op jezelf!

Marco

Zo'n mooie porseleinen toren hebben we dan misschien niet in Amsterdam, maar groepen enge mannen op weg naar ramen wel. Daar ben ik ook wel eens in verzeild geraakt toen ik hier net twee weken woonde. Vond ik toen ook nog heel gewoon.
Sterkte daar,
groet, Marco

PS Zojuist van een heerlijke bbq bij de buren genoten. Over enge mannen gesproken;-)

Suus

Ha Lynn, goddank is de zomervakantie begonnen, mijn klas begon al te ruiken als een Thaise markt. Laat die kids maar gauw los op de camping in Frankrijk of weetikveelwaar, als ze eind augustus maar weer afgekoeld en uitgeraasd zijn. Kan ik dan nog een nieuwe poging wagen met Thaise sommen. Ik had ze de lengte van die Boeddha van jou willen laten uitrekenen, maar ik moest eerst uitleggen wat een Boeddha dan was en daarbij zag ik zoveel glazige oogjes dat ik maar weer een boer een stuk land heb laten omheinen, dat kennen ze tenminste. Veel plezier daar, doei, Suus

Annelies

Zien jullie nou wel. Het was niets bijzonders. @Roos: ben jij écht ooit in Guangdong geweest? Daar eten ze toch ook hond? Wat is er sindsdien gebeurd;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!