Vloeibare zonneschijn in Australië

Daar ben ik weer. Er was even radiostilte, maar omdat de meeste van jullie weten waarom, ga ik daar nu niet over schrijven.Daar zijn al de nodige emailsaan besteed.Het gaat nu alleen om mijn reis.

Ik ben inmiddels bezig Australië te ontdekken en ik moet bekennen...ik begrijp de populariteit van dit land steeds beter. De mensen zijn zo relaxed! Ik ben gestart vanuit Darwin en dat is een zeer multiculturele stad. Dat zie je aan de mensen, maar ook aan de gewoontes en de kunst die ik in de stad heb gezien. En het klimaat zo heerlijk, met prachtige witte zandstranden en tropische bossen en indrukwekkende kliffen. Zo is in Darwin al die tijd zo rond de dertig graden geweest. Het heeft wel eens geregend, en ook af en toe een stortbui, maar dat vind ik hier gewoon minder erg. Vloeibare zonneschijn noemde een buschauffeur in Darwin het. Groot gelijk, want de temperatuur blijft er aangenaam bij.

Hier in Oz doe ik het even anders. Ik heb een auto gehuurd om zo een deel van het land beter te verkennen. Zo startte ik met het driehoekje Darwin-Kakadu-Litchfield-Darwin. Op een Australische landkaart mag het klein ogen, maar ik heb ik ruim 1200 km gereden om dit ‘kleine stukje' te doen. Het geeft wel aan hoe groot het land in absolute zin is. Maar zo heb ik het niet ervaren. Rijden over de eenzaam en verlaten Stuart Highway was eerder fascinerend dan het tegenovergestelde. Bovendien vond ik het links rijden een fluitje van een cent. Als gevolg vlogen die kilometers voorbij.

De eerste stop is dus het Kakadu National Park dat het grootste is van Australië. Het is zo puur met bossen, ravijnen, watervallen en een ruige kustlijn. Het heeft een prachtige natuur met ontzettend veel verschillende soorten planten, vogels en reptielen. Je kijkt je ogen uit. En ook kangaroes, krokodillen, slangen, buidelratten, wallabies en vlinders zijn hier terug te vinden. Naast deze dieren leven er al meer dan 50.000 jaar Aboriginals in het gebied en dat kun je zien aan de vele rotsschilderingen en andere archeologische vondsten. Ik heb hier dan ook vooral gewandeld, want het wandelen werd vaak beloond met een prachtig uitzicht over het Kakadu landschap. Alleen jammer die vervelende Outbackflies. In de meest extreme gevallen zaten er wel 30-40 vliegen om mijn hoofd.

Hierna was het Litchfield Parc aan de beurt. Hier ben ik een paar dagen gebleven en dat was al super indrukwekkend. Vooral de spectaculaire Tabletop Range, een soort rots, berg waar in de monsoon tijd enorme watervallen vanaf donderen. Zo indrukwekkend, zo'n natuurgeweld eigenlijk. En nog beter, het water valt zo van de rots in het tropische rotsbad in. En dat is heerlijk vertoeven. Ik spreek uit ervaring.

Al met al ben ik zo bijna twee weken weg geweest en heb ik na wat dagen in Darwin het vliegtuig naar Sydney gepakt. Daar had ik een bedje gereserveerd bij de Youth Hostel, want ik had al van Simon en Kevin (jaja, ik heb nog steeds contact met ze) gehoord dat ik dat vooruit moest boeken vanwege de populariteit. Dat klopte, het was heel druk daar. En ook gezellig. Ik heb er weer heel veel mensen ontmoet en samen met een paar Duitse backpackers, Monica en Hans, heb ik verschillende dingen ondernomen. Zo hebben we samen de stad bekeken, zoals Harbour Bridge en Opera House. En wat is dat machtig mooi. Het wat is het leuk hier. Het heeft allemaal zoveel charme. Zien jullie me al zitten met een bakkie leut op de trap bij het Opera House.

Het weer is ook in Sydney goed te doen. Zo'n 30 graden en dat vraagt om stradnbezoekjes. Ook dat heb ik samen met Monica en Hans ondernomen. Naar het prachtige en supergezellige Bondi Beach, maar ook met de ferry naar Manli Beach en dan zie je het Opera House ook nog van een andere kant. Indrukwekkend.

Verder heb ik diverse musea bezocht en de Royal Botanic Gardens, waar ik ruim 4 uur heb gewandeld. Het is er echt waanzinnig mooi! Prachtig groen, opmerkelijke bomen, bijzondere bloemen en het is er, buiten de vogels, muisstil. Er zijn 7 verschillende tuinen met onder andere rozen, palmbomen, bamboe, regenwoudbomen, tropische bomen, er vliegen prachtig gekleurde vogels en er hangen tientallen vleermuizen.

Ook 's avonds biedt Sydney het nodige vertier en dat zal nog wel leuker worden. Morgen heb ik namelijk afgesproken met Kevin en Simon. En ik kan haast niet wachten!

Reacties

Reacties

Roderik

Alleen met een auto op pad geweest? Ik vind het nogal wat voor een mooie blonde vrouw om zo alleen door de bush rond te rijden. Kun je niet beter gewoon een bus nemen, samen met anderen? Ik zeg dit echt alleen omdat ik mij zorgen maak.
Liefs en sorry
Ro

Christine

Ja, kijk uit, hoor, met dat alleen met de auto op pad. Twee vriendinnen van mij deden dat ook, zaten op een gegeven moment honderden kilometers van de bewoonde wereld en kregen autopech. Het was werkelijk een geluk dat één van de twee het benul had een bepaalde schroef aan te draaien (en dat dat ook het enige euvel was), anders waren ze nooit meer levend thuisgekomen. Ze zijn trouwens ook een keer bijna vast komen te zitten in een enorme modderkuil in de weg. Het is maar dat je het weet!

Groetjes en geniet van Sidney. Daar ben ik dan toevallig geweest en ik vond het er super. Hoewel wel erg groot.

Janine

Wat leuk, weer een bericht! De volgende keer ga ik ook naar Australie als ik tijd heb. Thailand is niet doorgegaan vanwege de overstromingen, maar dankzij jouw tips zit ik nu in Maleisie en dat bevalt erg goed!

groeten van Janine (de collega van Roos)

Claire

Wat heerlijk Lynn daar in de zomer. Ik zou hier ook wel door botanische tuinen willen wandelen. We hebben een heel mooie herfst gehad met lange boswandelingen en nu het weer mistig en donker is komt de Sinterklaastijd eraan. Mis je dat niet aan de andere kant van de wereld? Zal ik wat pepernoten naar je opsturen?

Richard

She's back on track! Je hebt daar wel wat anders aan je hoofd dan pepernoten lijkt me zo. Niet opsturen Claire, die worden toch onderschept door de drugspolitie.
Roos wil heel graag weten hoe het bij Kevin was.
groetjes van ons! Rich

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!