Akha vrouw; masseuse voor de toerist én haar vee

In de bergen leven zoveel bergstammen, dat het onmogelijk is om ze allemaal te bezoeken. Zo zijn er de Lahu, Yao, Hmong, en Lawa. Dat zijn de grotere bergstammen. En dan zijn er zoals de Palong ook nog wat kleinere stammen, te weten Khamsu, Mlabri en Thins. Maar ook de Longnecks, een substam van de Karen. Maar ze zitten echt verspreid over een groot gebied. Gelukkig wist Wiset wist nog een interessant Akha dorp en wilde mij daar wel heen brengen. Een dorp waar hij eigenlijk zelden kwam omdat de groepen daar vaak te groot voor waren. Ik voelde mij dan zeer vereerd dat ik deze stam kon ontmoeten.

Net als de meeste bergstammen zijn de Akha's nomaden. Deze stam heeft haar wortels in Tibet en hier in Chiang Mai leven er zo'n 20.000 van. Het is een hele aparte groep, zelfs de meest primitieve stam die er bestaat. Maar hun prachtige klederdracht wordt erg gewaardeerd en daardoor zijn ze ook populair. Helaas koop je niets met populariteit, want het gaat al jaren niet goed met de Akha's. Zo heeft ongeveer de helft van de Akha stammen geen Thais staatsburgerschap en hebben ze geen toegang tot overheidsvoorzieningen en kunnen ze niet vrij door Thailand reizen. Daarnaast moeten ze steeds meer inleveren en neemt de discriminatie, armoede, analfabetisme en drugshandel- en verslaving toe. Ook de onwetendheid, naïviteit en armoede maken de jonge Ahka-meisjes een gemakkelijke prooi voor ronselaars. Met mooie beloftes worden zij naar de grote stad gelokt en belanden daar in de prostitutie. Als zij na enkele jaren terugkeren naar hun dorp zijn zij vaak HIV besmet, zonder zich daar overigens zelf van bewust te zijn. Ze trouwen in hun dorp en besmetten anderen. In de geïsoleerde dorpen van de bergvolken treft men een relatief hoog percentage HIV-besmette personen.

Met deze informatie bezocht ik dus een van deze dorpen..... Het dorp zag er zeer grauw uit. Het leek wel of de huizen de kleur van de modder hadden aangenomen. Er was verder geen kleur te bekennen. Via een prachtig uit hout gesneden toegangspoort glibberden we het dorp binnen. Her en der waren mannen aan het praten, kinderen aan het spelen en vrouwen aan het werk. De vrouwen daarentegen gaven wel wat kleur met hun mooie mutsen met zilveren muntjes, trossen belletjes en andere kettinkjes. De kleding die ze dragen zag er ietwat verwassen uit en bestaat uit een zwarte wijde broek met hierover heen een korte rok en daarboven zwart jasje met geborduurde manchetten en revers. Maar wat zijn deze vrouwen mager en zien ze er oud uit. Ik verbleef in een van de hutjes op palen, terwijl de Akha mannen mij vanaf de andere kant in de gaten hielden.

Tijdens het eten vertelde Wiset dat er steeds meer wordt gedaan om de vrouwen een beter bestaan te geven. Gelukkig maar, want ze hebben een slecht leven. Want ook hier doen de vrouwen al het werk. Op het land, het verzorgen van de dieren en indien nodig commerciële activiteiten zoals handgemaakte spullen verkopen of het verzorgen van massages. En na een dag hard werken kunnen ze niet eens de rivier in plonsen omdat ze bang zijn dat de stroming de goede geesten in de muts zou wegspoelen. Daarom wonen ze ver weg van stromend water. En 's avonds masseren ze naast toeristen ook het vee om malser vlees te krijgen. En dat terwijl manlief lekker op zijn kont zit te roken. Maar hij is best genereus. Éénmaal per jaar mag de vrouw iets speciaals. Met Nieuwjaar mag ze met een andere man slapen. Over goede voornemens gesproken;-)

Annelies

Dat je je vereerd voelde om deze stam te bezoeken? Jakkes, wat een vieze bedoening. Nee, deze had ik wel overgeslagen.

Marie-Louise

Lieverd, doe je ajb een beetje voorzichtig. Als ik al die verhalen zo lees maak ik mij wel heel erg zorgen. En morgen ben je ook nog jarig. Waarom kom je niet gewoon naar huis? Dat is voor iedereen veel beter. Kun je samen met je vader werken. Maar je zult wel niet luisteren. Heb je nooit gedaan.... Dus bij deze een hele fijne dag morgen. Waar je ook mag uithangen.
Kusjes van paps en mams!

jouw vrienden

Lieve Lynn,
We hebben vandaag een stralende dag gehad en hebben zojuist samen op jouw verjaardag geproost. Heb jij een fijne dag gehad? Het was wel raar zonder jou.

Roos

Hee Lynn hoe was je verjaardag? Zit je weer bij een bergstam in de bush zonder internet? Of aan het bijkomen op het strand van al je schrijfwerk van de afgelopen dagen? Hadden wij hier maar een strandweer, het is weer eens zo'n extreem natte zomer. Ik zou wel willen schuilen in een Akha tentje.

Claire

Genereus? Het is allemaal eigenbelang van die mannen natuurlijk. Drie keer raden met wie de buurvrouw dan mag slapen. Breng voor mij maar wat van die handgemaakte spullen mee Lynn, dan hebben die vrouwen ook wat extra's. Blijf je binnenkort nog ergens wat langer? Dan kan ik je je verjaardagscadeau toesturen!